|
|
Autor |
Wiadomość |
śp. queen Mary the Third
Monarcha
Dołączył: 21 Sie 2011
Posty: 142
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 20:33, 20 Gru 2011 Temat postu: Konstytucja-podpis |
|
|
KONSTYTUCJA KRÓLESTWA BRYTANII
Rozdział I Postanowienia Ogólne. O państwie i obywatelstwie
art.1
Zjednoczone Królestwo Brytanii i Wielkich Dominiów zwana dalej Brytanią konstytuuje się jako monarchia parlamentarna przestrzegająca praw obywatela, dbająca o wartości jakie reprezentować powinno państwo demokratyczne.
art.2
Stolicą Królestwa ustanawia się Wielki Londyn
art.3
1.Językiem urzędowym Brytanii ustanawia się polski i angielski
2.Uprawienia się części składowe, a także Wielkie Dominia do uznania dodatkowych języków urzędowych na terenie części składowych.
art.4
Symbole narodowe określa ustawa
art.5
1.Obowiązki i prawa obywateli określa ustawa
2.Zasady ubiegania się o obywatelstwo określa ustawa
art.6
Wirtualny Kościół Anglii ustanawia sie religią państwową Brytanii, jednak Brytania pragnie respektować podstawowe prawo człowieka do wolności wyznania.
art.7
1. Każdy człowiek ma wolność światopoglądową, jeżeli ona nie zagraża dobremu imieniu mieszkańca Brytanii, a także stabilności państwa, oraz jego ustrojowi
2. Każdy człowiek ma prawo do rodziny, życia i wolności myśli, oraz sumienia
3. Każdy człowiek ma prawo do rzetelnego sądu, decydowania o własnym życiu
4. Każdemu człowiekowi przysługuje prawo do ubiegania się o obywatelstwo Brytanii, uczestnictwa w życiu politycznym, a każdemu kto uzyskał obywatelstwo 14 dni przed wyborami przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.
5. Każdy ma prawo do wolności zrzeszania się
6. Wszystkim Brytania zapewnia równość dostępu do mediów, a także równe prawo do korzystania ze zdobyczy kultury i techniki wypracowanej przez Mikronacje.
7. Wszyscy mają prawo do nauki, pracy, dziedziczenia i własności
8. Wszyscy mają prawo do wolności twórczości artystycznej.
art.8
Zapisy artykułu 7 mogą zostać zawieszone przez prawomocny wyrok sądu.
Rozdział II O koronie królewskiej, urzędzie króle, jego uprawnieniach i obowiązkach
art.9
1.Korona Królestwa jest monarchią dziedziczna w której korona należy do rodu panującego Philips-Mountbatten
2.W razie braku następcy tronu sukcesja przeniesiona jest na rody Dunkled i Thatcher
3.W razie braku następcy tronu winno się przeprowadzić Wolną Elekcje.
art.10
Pełen tytuł monarchy brytyjskiego brzmi
“Jego/Jej Królewska Wysokość Król Anglii, Walii, Szkocji i całej Irlandii, Brytanii Francuskiej. Lord Wyspy Man. Zwierzchnik Kościoła Anglikańskiego. Obrońca Wiary.”
art.11
W razie nie obecności Monarchy, Monarcha Brytyjski ma prawo do ustanowienia regencji. Regencja ustanawiana jest automatycznie gdy następca w chwili objęcia tronu nie ma czynnego, ani biernego prawa wyborczego.
art.12
Król jest głową państwa, naczelnym wodzem Królewskich Sił Zbrojnych. Jest symbolem tradycji i jedności Królestwa, trwałości naszej państwowości, urzeczywistnia najwyższą reprezentację Państwa Brytyjskiego poza jego granicami.
art.13
1. Król jest osoba nietykalną, apolityczną
2. Król nie ponosi odpowiedzialności za swoje akty prawne, ponosi ją minister udzielający kontrasygnaty.
art.14
Król ma prawo do abdykacji i zrzeczenia się korony.
art.15
Królowa-małżonka lub małżonek Królowej nie mogą sprawować funkcji konstytucyjnych, za wyjątkiem odnoszących się do Regencji, oraz funkcji czysto reprezentacyjnych.
art.16
Gdy Król jest niezdolny do sprawowania swoich funkcji jego obowiązki sprawuje Regent.
art.17
1.Król ma prawo do inicjatywy ustawodawczej, oraz wydawania Aktów Prawnych z wagą ustaw, oraz Rozporządzeń
2.Król rozpisuje wybory parlamentarne i referenda
3.Król zwołuje posiedzenia obu Izb
4.Król wypowiada wojnę i zawiera pokój
5.Król w imieniu państwa ratyfikuje traktaty międzynarodowe, może kierować się wynikiem głosowania Izby Lordów
6.Sankcjonuje i proklamuje ustawy
7.Na polecenie Pierwszego Ministra mianuje i zwalnia członków rządu
8.Korzysta z prawa łaski, zgodnie z ustawą; ustawa ta nie może upoważnić Króla do zastosowania powszechnego ułaskawienia
9.Król reprezentuje Naród Brytyjski i Mieszkańców Brytanii na Arenie Miedzynarodowej.
10.Król ma prawo zgłoszenia ustawy do Sądu Krajowego jeżeli budzi u niego zastrzeżenia zgodności z Konstytucją
art.18
Król mianuje ambasadorów i innych członków misji dyplomatycznych
art.19
1.Król otrzymuje z budżetu państwa, kwotę na utrzymanie dworu i Rodziny Królewskiej. Dowolnie nią dysponuje.
2.Król mianuje i zwalnia swobodnie cywilnych i wojskowych członków swego Dworu.
art.20
Król ma prawo do ustanawiania i nadawania odznaczeń państwowych oraz tytułów szlacheckich
Rozdział III Parlament. Izby, kompetencje.
art.21
Parlament Brytyjski reprezentuje obywateli Brytanii, a także jej mieszkańców
art.22
Parlament Brytyjski składa się z dwóch izb. Izby Gmin, oraz Izby Lordów, a także Monarchy-który nie ma prawa głosu w głosowaniach Izb, lecz ma prawo odnoszenia się do przedstawianych w nich ustaw.
art.23
Parlament sprawuje władzę ustawodawczą, a Izba Lordów jest obok Sądu Krajowego oraz Sądów Części Składowych oraz Sądu Walnego Wielkich Dominiów jest instytucja władzy sądowniczej. Sprawuje on bowiem funkcje Najwyższego Sądu Apelacyjnego
art.24
1.Izba Gmin składa się od 3 do 7 członków którzy dysponują 690 głosami
2.Posiedzeniom Izby przewodniczy Spiker Izby Gmin, którego kompetencje określa The Parlament Act.
3.Kandydaci Izby Gmin wybierani są w wolnych, powszechnych i równych wyborach
4.Członkowie Izby wybierani są na okres trzech miesięcy.
5.Wybory powinny się odbyć w okresie dwóch tygodni od upływu daty wygaśnięcia mandatu, a Nowa Izba powinna zostać zwołana do siedmiu dni po ogłoszeniu ważności wyborów.
6.Izba głosuje nad Ustawami, budżetem i postanowieniami.
art.25
1.Izba Lordów jest ciałem niewybieralnym parlamentu
2.Składa się z minimum 3 członków do maksimum 5 członków.
3.2 mandaty proponuje Monarcha z pośród arystokracji, 1 mandat proponuje Monarcha z pośród ogółu obywateli, 1 mandat należy do duchowieństwa Kościoła Anglikańskiego, 1 mandat proponuje Pierwszy Minister
4.Mandaty wygasza Król.
5.Izba głosuje nad ustawami przyjętymi przez Izbę Gmin
6.Posiedzeniom Izby przewodniczy Lord Spiker wybierany na okres 3 miesięcy wybierany zgodnie z postanowieniami The Parlament Act
7. Przysługuje im weto czasowe na okres 3 miesięcy
art.26
Członkom obu Izb przysługuje inicjatywa ustawodawcza w Izbie Gmin.
art.27
1.Wspólne posiedzenia obu Izb odbywają się
a.w momencie zaprzysiężenia nowego premiera, głosowania nad wotum zaufania lub nieufności dla gabinetu, lub poszczególnego ministra, w trakcie expose nowego premiera
b.w momencie debat nad sprawami ważnymi dla państwa
c. w momencie zaprzysiężenia nowej Izby Gmin
d. w razie zagrożenia wewnętrznego lub zewnętrznego dla stabilności i interesów Brytanii
e. w trakcie debaty dotyczącej polityki zagranicznej, obronności, oraz finansów państwa, jak i sytuacji gospodarczej Brytanii
f.w trakcie gdy przeprowadzają Wolną Elekcje
2. Obradą przewodniczy Lord Spiker
3. W obradach Izb Połączonych prawo głosu mają:
a. Monarcha
b. Członkowie Izby Lordów
c. Członkowie Izby Gmin
d. Członkowie Gabinetu
Rozdział IV Gabinet
art.28
Gabinet prowadzi politykę wewnętrzną, jak i politykę zewnętrzną Brytanii, zarządza finansami, oraz nadzoruje wojskowość. Posiada władzę wykonawcza, oraz prawodawczą. Ministrom przysługuje immunitet.
art.29
Gabinet składa się z Pierwszego Ministra, Zastępcy Premiera, oraz pozostałych ministrów i innych członków gabinetu
art.30
Pierwszy Minister kieruje działaniami Gabinetu, a jego stanowisko jest połączone ze stanowiskiem Lorda Skarbu.
art.31
1.Premierem powinien zostać wyznaczony lider zwycięskiego ugrupowania,lub osoba przez niego wyznaczona
2.Premier dowolnie wyznacza i dymisjonuje ministrów.
art.32
Król powołuje i rozwiązuje Gabinet
art.33
1. Gabinet ustępuje po przeprowadzeniu wyborów powszechnych, w razie utraty zaufania parlamentarnego w wypadkach przewidzianych w Konstytucji lub na skutek dymisji albo śmierci Premiera
2. Gabinet kontynuuje działalność aż do objęcia funkcji przez nowy Gabinet.
art.34
Członką Gabinetu przysługuje Immunitet
art.35
Gabinet odpowiada za swoją działalność przed Izbami Połączonymi Parlamentu i Monarchą
art.36
Izby, oraz Komisja mogą na ich żądanie otrzymać informacje na temat ważnych dla państwa kwestii
art.37
1. Izby i ich komisje mogą domagać się obecności członków Gabinetu.
2. Członkowie Gabinetu mają prawo wstępu na posiedzenia Izb i ich komisji oraz prawo być przez nie wysłuchanymi; mogą wnosić.
art.38
Gabinet jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi na kierowane do nich w Izbach interpelacje i zapytania w okresie do tygodnia od ich wysłania
art.39
Pierwszy Minister może, po uprzednim rozpatrzeniu w Gabinecie, postawić przed Izbą Gmin kwestię zaufania w związku z programem jego Gabinetu lub deklaracją w sprawie ogólnej polityki. Uważa się, że zaufanie zostało wyrażone, jeżeli wypowiedziała się za nim większość obecnych członków Izby.
art.40
1. Izba Gmin może egzekwować polityczną odpowiedzialność Gabinetu przez wyrażenie mu bezwzględną większością wyrażoną na wspólnym posiedzeniu obu Izb wotum nieufności.
2. Wniosek może zgłosić każdy członek Izby Gmin. Wniosek ten powinien zawierać nazwisko kandydata na Pierwszego Ministra.
3. Wniosek o wyrażenie wotum nieufności nie może być poddany pod głosowanie przed upływem trzech dni od jego zgłoszenia. W przeciągu doby dni tego czasu mogą być zgłaszane wnioski alternatywne.
4. Jeżeli wniosek o wyrażenie wotum nieufności nie zostanie przyjęty przez Izbę, jego sygnatariusze nie mogą wystąpić z nowym wnioskiem podczas tego samego posiedzenia.
art.41
Jeżeli Izba odmówi zaufania Gabinetowi, ten składa Monarsze swą dymisję; następnie On przystępuje do desygnowania Pierwszego Ministra
Rozdział V. Gospodarka i finanse
art.42
1. Cały majątek państwa jest dobrem wspólnym jego obywateli
2. Uznaje się inicjatywę publiczną w działalności gospodarczej. W drodze ustawy można zastrzec dla sektora publicznego zasoby lub usługi o charakterze podstawowym, szczególnie w wypadku monopolu, jak również postanawiać o interwencji w działalności przedsiębiorstw, jeśli tego wymaga interes powszechny.
art.43
Brytania jest państwem z gospodarką wolno-rynkową. Szanuje własność prywatną jej obywateli oraz ich prawo do dziedziczenia
art.44
Gabinet ma prawo do ustalania podatków i opłat obejmujących wszystkich mieszkańców Brytanii oraz obywateli, jak i jej przedsiębiorstwa.
art.45
1.Do Gabinetu należy opracowanie budżetu państwa, a do Izby Gmin rozpatrzenie, wprowadzenie poprawek i uchwalenie.
2.Budżet ma charakter miesięczny. Obejmuje całość planowanych dochodów i wydatków państwa, oraz uwzględnia ewentualne ulgi podatkowe.
Rozdział VI O Sądach Królestwa, oraz Dominiów
art.46
Władza Sądownicza sprawowana jest w imieniu Monarchy przez nieusuwalnych Sędziów powołanych przez Monarchę do niezawisłych Sądów z pośród znających zapisy prawa Brytyjskiego obywateli , oraz Izbę Lordów.
art.47
1.Na terenie Brytanii wyróżnia się 3 stopniową władzę sadowniczą należącą do:
a. Sądów Części Autonomicznych powołanych przez władze tych Części
b. Sądu Krajowego obejmującego swoja jurysdykcją Królestwo Brytanii
c. Izby Lordów będącej najwyższym sądem Apelacyjnym
2. Na terenie Dominium Kanady Brytyjskiej, oraz Dominium Wyspy Man władza sądownicza należy do
a. Sądu Powszechnego Wielkich Dominiów znajdującego się w Quebec obejmującego swoja jurysdykcją Wielkie Dominia
b. Sądu Walnego Wielkich Dominiów znajdującego się na w Douglas obejmującego swoja jurysdykcją Wielkie Dominia
c. Izby Lordów będącej Najwyższym Sądem Apelacyjnym
art.48
Wymiar Sądowniczy jest bezpłatny
art.49
1. Postanowienie Sądów są jawne.
2. Orzeczenia winny zawsze posiadać uzasadnienie i być ogłaszane na posiedzeniu jawnym
art.50
1. Sąd Krajowy i Sąd Walny Wielkich Dominiów stwierdzają ważność wyborów na terenie który obejmuje swoją jurysdykcją
2. Sąd Krajowy jest także Sadem Konstytucyjnym dla całej Monarchii
art.51
Aktami prawnymi na których podstawie Sądy wydają wyroki jest Case law oraz Kodeks Karny
art.52
Funkcje Oskarżyciela sprawuje osoba wnosząca wniosek do Sądu.
Rozdział VII O podziale terytorialnym Królestwa. Statusie Części Składowych oraz Dominiów
art.53
Królestwo Brytanii jest podzielona na Części Składowe nazywane księstwami i prowincjami, oraz Wielkie Dominia
art.54
1.Wyróżnia się następujące Części Składowe:
a. Księstwo Anglii
b. Księstwo Walii
c. Księstwo Szkocji
d. Prowincja Irlandii
2. Wyróżnia się następujące Wielkie Dominia:
a. Dominium Kanady Brytyjskiej
b. Dominium Wyspy Mann
art.55
1.Części Składowe tworzą Monarchię Brytanii
2.Części Składowe mają prawo do:
a. Powołania własnego rządu autonomicznego Zgromadzenia Narodowego z wyjątkiem Brytanii która jest wiecznie powiązana z Brytyjskim Rządem Centralnym
b. Powołania Systemu Sadowniczego, do czasu jego powołania przez władze lokalne powiązane są ze Sądem Anglii
c. Decydowania w kwestiach powierzonych im przez Rząd Centralny
d. Stworzenia Wewnętrznego podziału Administracyjnego
e. Utrzymywania własnych stron
f. Obrania własnych symboli narodowych
art.56
1. Wielkie Dominia tworzą Wspólnotę Królestwa Brytyjskiego
2.Wielkie Dominia mają prawo do
a. Stworzenia wewnętrznego podziału administracyjnego
b. Powołania własnego rządu autonomiczne i Zgromadzenia Narodowego decydującego w kwestiach Edukacji podstawowej i średniej, finansach lokalnych, wymiaru sprawiedliwości
c. Utrzymywania własnych stron
d. Obrania własnych symboli narodowych
art.57
Wszyscy poddani Króla maja te same prawa
art.58
Żadna władza nie może podejmować środków, które by bezpośrednio lub pośrednio utrudniały swobodę przemieszczania się i osiedlania osób oraz wolność obrotu majątkowego na całym terytorium Brytanii
Rozdział VIII Źródła Prawa, Postanowienia Końcowe, Zasady reformy Konstytucji
art.59
Źródłami prawa w Brytanii są: Prawo Konstytucyjne (Konstytucja i Ustawy Uzupełniające do niej), Prawo Ustawowe(Ustawy Zwykłe i Dekrety Królewskie, Prawo Międzynarodowe, Prawo Parlamentów i rządów Autonomicznych), Prawo Precedensowe i Rozporządzenia (Case law i rozporządzenia)
art.60
Inicjatywa reformy Konstytucji lub jej całościowej zmiany może wypłynąć od:
a. Króla
b. Izby Gmin i Izby Lordów
c. Zgromadzeń Narodowych
art.61
1. Projekty zmian w Konstytycji powinna być przyjęta ⅔ ilości głosów oddanych za
2. Przyjęcie projektu jest oddane pod referendum dla jego zatwierdzenia jeżeli żąda tego co najmniej ⅓ którejś z Izb.
3. Artykuły dotyczące uprawnień, oraz statutu Monarchy muszą być dodatkowo przez niego zaakceptowane
4. Nową Konstytucją muszą ratyfikować wszystkie Części Składowe i Wielkie Dominia
art.62
Jeżeli zostały zmienione zapisy rozdziału III automatycznemu skróceniu kadencji podlega Izba Gmin i Gabinet
art.63
Niniejsza Konstytucja wchodzi w życie w dzień publikacji jej w Księdze Praw.
art.64
Niniejsza Konstytucja zastępuje zapisy następujących aktów prawnych
a.Konstytucji Zjednoczonego Królestwa Brytanii i Wielkich Dominiów
b.Akt Normujący Sądownictwo
c. Ustawę o podziale Administracyjnym Brytanii z dnia 26 sierpnia .2011
d. Ustawę o Dominiach
art.65
Zapisy Konstytucji obowiązują na terenie całego Zjednoczonego Królestwa Brytanii i Wielkich Dominiów
art.66
Zapisom konstytucji podlega każdy kto jest obywatelem Królestwa.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez śp. queen Mary the Third dnia Wto 20:34, 20 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|